Thursday, July 20, 2006

لسانی با سرم زندگی می کند

خانواده آقای لسانی پس از روزها تلاش و اصرار اخیرا توانسته اند با عباس لسانی، یکی از مقاومترین هویت طلبان آذربایجان، در زندان اردبیل ملاقات کنند. بر اساس اظهارات نگران کننده همسر و مادر مضطرب ایشان، حال عباس بسیار وخیم است و قادر به ایستادن و حتی نشستن برروی صندلی نیست. وی به دلیل اعتصاب 35 روزه غذا و اعتصاب 11 روزه آب، در بیمارستان زندان بستری است و تحت سرم های پی در پی غذائی قرار دارد. وزن لسانی بعد از 46 روز اعتصاب، 30 کیلوگرم کمتر شده و به 85 کیلوگرم رسیده است!
اوضاع جسمانی لسانی بسیار وخیم است. چهره او به شدت رنگ پریده و چشمان او حالتی کم فروغ یافته و به دلیل دهها روز اعتصاب جهاز گوارشی و کلیه های وی دچار ناراحتی های سختی شده است. عباس به رغم اصرار شدید و مگرر دوستان صمیمی و اعضای خانواده برای توقف اعتصاب غذا، سرسختانه اعلام کرده است که تا احقاق حقوق محبوسین سیاسی سلسله قیامهای ضد آپارتاید ملت آذربایجان، دست از اعتصاب غذای خود بر نخواهد داشت!
عباس لسانی مبارز، نویسنده و شاعر حماسه سرای تورک، یکی از سرشناسترین چهره های حرکت ملی آذربایجان است. او در گذشته به دلیل انتشار تقویم تورکی(1380)، اجرای سخنرانی و برگزاری تئاتر ملی درقورولتای عظیم قلعه بابک(تیرماه 1381)، رهبری تحصن خونین ضد داشناک در مسجد سرچشمه اردبیل(دوم تیر ماه 1382)، سفر مجدد به قلعه بابک(تیرماه 1384)، شرکت در مراسم سالگرد شهادت باقرخان سالار ملی در تبریز(مرداد ماه 1384)...بازداشت شده و مورد انواع اذیتهای جسمی و روحی قرار گرفته بود. در حال حاضر لسانی بیش از 5 پرونده در حال جریان در دادگاه انقلاب دارد و قبلا به مجازاتهای مختلفی از جمله کیفر نقدی و شلاق و زندان و تبعید به مسجد سلیمان محکوم شده است.
عباس لسانی دو روز قبل از برگزاری قیام دویست هزار نفری اهالی اردبیل، مورد تهدید جانی نیروهای اطلاعاتی قرار گرفته بود. به او گفته شده بود که در صورت مشاهده شدن در خیابان، وی را با دو گلوله خواهند کشت! اما به رغم این تهدیدات غیر قانونی و برگزار شدن ضد تظاهرات دولتی در قبل از ظهر روز 6 خرداد ماه، لسانی در روز قیام، در صف اول قیامگران و هویت طلبان جسور اردبیلی حرکت کرد و سخنرانی مبسوطی را در دفاع از حقوق ملت آذربایجان و ضرورت برگزاری تظاهرات مدنی اهالی اردبیل ایراد نمود. او پس از وقوع قیام شجاعانه و سراسری شهری در اردبیل به منزل رفت و در روز 13 خرداد ماه با حمله مسلحانه بیش از 30 مامور و شکستن درب خانه، در برابر چشمان وحشت زده خانواده، از منزل ربوده شده و به زندان اردبیل منتقل گردید. خانه وی مورد تفتیش قرار گرفت و تمامی کتابها و دست نوشته های وی به همراه کامپیوتر شخصی اش از منزل جمع آوری گردید. از سوی دیگر مغازه لسانی نیز که تنها ممر درآمد او، همسر و سه فرزند خردسالش میباشد از 35 روز پیش پلمپ شده و پروانه کسب آن لغو شده است. همچنین مهدی محمد پور (خواهرزاده) و جعفر سبحانی (همکار وی در مغازه) نیز بازداشت شده اند. عارف لسانی (برادر وی) نیز مدتی را به دلایل واهی در زندان گذرانده است. همچنین همسر لسانی هم به دلیل انجام مصاحبه با رسانه ها، تهدید به بازداشت شده است.
اکنون لسانی در حال تبدیل شدن به اسطوره مقاومت و شجاعت برای ملت آذربایجان است. از عموم نهادهای حقوق بشر بخصوص فعالین حرکت ملی آذربایجان در داخل و خارج از کشور تقاضا می شود به هر صورت ممکن خود را آماده دفاع از حیات تحت مخاطره عباس لسانی کنند.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home