Tuesday, June 20, 2006

Zemanenin Settarxani- Abbas Leysaniye Azadlig!!!

...biz bir derya qan vermişik,
zindanlarla can vermişik,
40 nesil qurban vermişik –

Veten mene ogul dese, ne derdim,

Mamir olub qayasinda biterdim!!!



خانواده آقای لسانی پس از روزها تلاش و اصرار اخیرا توانسته اند با عباس لسانی، یکی از مقاومترین هویت طلبان آذربایجان، در زندان اردبیل ملاقات کنند. بر اساس اظهارات نگران کننده همسر و مادر مضطرب ایشان، حال عباس بسیار وخیم است و قادر به ایستادن و حتی نشستن برروی صندلی نیست. وی به دلیل اعتصاب 35 روزه غذا و اعتصاب 11 روزه آب، در بیمارستان زندان بستری است و تحت سرم های پی در پی غذائی قرار دارد. وزن لسانی بعد از 46 روز اعتصاب، 30 کیلوگرم کمتر شده و به 85 کیلوگرم رسیده است!
اوضاع جسمانی لسانی بسیار وخیم است. چهره او به شدت رنگ پریده و چشمان او حالتی کم فروغ یافته و به دلیل دهها روز اعتصاب جهاز گوارشی و کلیه های وی دچار ناراحتی های سختی شده است. عباس به رغم اصرار شدید و مگرر دوستان صمیمی و اعضای خانواده برای توقف اعتصاب غذا، سرسختانه اعلام کرده است که تا احقاق حقوق محبوسین سیاسی سلسله قیامهای ضد آپارتاید ملت آذربایجان، دست از اعتصاب غذای خود بر نخواهد داشت!
عباس لسانی مبارز، نویسنده و شاعر حماسه سرای تورک، یکی از سرشناسترین چهره های حرکت ملی آذربایجان است. او در گذشته به دلیل انتشار تقویم تورکی(1380)، اجرای سخنرانی و برگزاری تئاتر ملی درقورولتای عظیم قلعه بابک(تیرماه 1381)، رهبری تحصن خونین ضد داشناک در مسجد سرچشمه اردبیل(دوم تیر ماه 1382)، سفر مجدد به قلعه بابک(تیرماه 1384)، شرکت در مراسم سالگرد شهادت باقرخان سالار ملی در تبریز(مرداد ماه 1384)...بازداشت شده و مورد انواع اذیتهای جسمی و روحی قرار گرفته بود. در حال حاضر لسانی بیش از 5 پرونده در حال جریان در دادگاه انقلاب دارد و قبلا به مجازاتهای مختلفی از جمله کیفر نقدی و شلاق و زندان و تبعید به مسجد سلیمان محکوم شده است.
عباس لسانی دو روز قبل از برگزاری قیام دویست هزار نفری اهالی اردبیل، مورد تهدید جانی نیروهای اطلاعاتی قرار گرفته بود. به او گفته شده بود که در صورت مشاهده شدن در خیابان، وی را با دو گلوله خواهند کشت! اما به رغم این تهدیدات غیر قانونی و برگزار شدن ضد تظاهرات دولتی در قبل از ظهر روز 6 خرداد ماه، لسانی در روز قیام، در صف اول قیامگران و هویت طلبان جسور اردبیلی حرکت کرد و سخنرانی مبسوطی را در دفاع از حقوق ملت آذربایجان و ضرورت برگزاری تظاهرات مدنی اهالی اردبیل ایراد نمود. او پس از وقوع قیام شجاعانه و سراسری شهری در اردبیل به منزل رفت و در روز 13 خرداد ماه با حمله مسلحانه بیش از 30 مامور و شکستن درب خانه، در برابر چشمان وحشت زده خانواده، از منزل ربوده شده و به زندان اردبیل منتقل گردید. خانه وی مورد تفتیش قرار گرفت و تمامی کتابها و دست نوشته های وی به همراه کامپیوتر شخصی اش از منزل جمع آوری گردید. از سوی دیگر مغازه لسانی نیز که تنها ممر درآمد او، همسر و سه فرزند خردسالش میباشد از 35 روز پیش پلمپ شده و پروانه کسب آن لغو شده است. همچنین مهدی محمد پور (خواهرزاده) و جعفر سبحانی (همکار وی در مغازه) نیز بازداشت شده اند. عارف لسانی (برادر وی) نیز مدتی را به دلایل واهی در زندان گذرانده است. همچنین همسر لسانی هم به دلیل انجام مصاحبه با رسانه ها، تهدید به بازداشت شده است.
اکنون لسانی در حال تبدیل شدن به اسطوره مقاومت و شجاعت برای ملت آذربایجان است. از عموم نهادهای حقوق بشر بخصوص فعالین حرکت ملی آذربایجان در داخل و خارج از کشور تقاضا می شود به هر صورت ممکن خود را آماده دفاع از حیات تحت مخاطره عباس لسانی کنند.



به دنبال وخامت حال لسانی و سکته یکی از زندانیان

زندان اردبیل در آستانه فاجعه ای انسانی

بنا به گزارشات خانواده های برخی از زندانیان اردبیلی این زندان در آستانه فاجعه ای انسانی قرار دارد.برادر عباس لسانی در گفتگو با وبلاگ حق از وخامت حال برادرش خبر داد و به شدت ابراز نگرانی نمود.بر اساس گفته وی لسانی همچنان در انفرادی قرنطینه اردبیل زندانی است و وخامت حالش در روزهای اخیر موجب گشته است که هر روز به او سرم تزریق کنند.

لسانی از روز ۱۳ خردادماه اقدام به اعتصاب غذا کرده است و تنها برای چند روز در ۸ تیرماه به اصرار خانواده و خواهش دوستان اعتصابش را شکست.اما وقتی هیچ تغییری در وضعیت بلاتکلیفی که خود و دوستانش گرفتارش هستند حاصل نشد دوباره از ۱۵ تیرماه اعتصاب غذا آغاز کرد.

همچنین اخبار رسیده از زندان اردبیل از ادامه بازداشت ۱۷ نفر از فعالین حرکت ملی آذربایجان در آن زندان حکایت می کند.برخی از این زندانیان در طول مدت بازداشت بر اثر شکنجه و شرایط سختی که تحمیل شده مریض شده اند.در روزهای اخیر نیز یکی از ایشان دچار سکته قلبی شده و اکنون هیچ خبری از وضعیت جسمانی وی نیست.

جعفر سبحانی-مهدی محمد پور-جلال تقوی-بهروز علیزاده-علیرضا یوسفی و حسن بالا زاده از جمله کسانی هستند که وضعیت نگران کننده ای دارند.



http://zenganli.blogfa.com/

عباس لسانی بعد از ۲۰ روز اعتصاب غذا در وضعیت وخیم جسمانی است

کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر: عباس لسانی روزنامه نگار و فعال سیاسی که ۱ ماه پیش در جریان اعتراضات مردمی در آذربایجان توسط اداره اطلاعات بازداشت شده و از حدود ۲۰ روز پیش دست به اعتصاب غذا زده بود، هم اکنون در وضعیت وخیم جسمانی به سر میبرد به طوریکه که در یک هفته ی گذشته در بهداری زندان بستری بوده است.
در این حال با وجود شرایط حاد جسمانی عباس لسانی در اثر این اعتصاب غذای ۲۰ روزه ، اداره کل اطلاعات از انتقال وی به بیمارستان جلوگیری به عمل می آورد.
عباس لسانی هم اکنون در زندان اردبیل ودر بند قرنطینه نگهداری میشود .
لازم به یادآوری پس از چاپ کاریکاتوری در روزنامه ایران، هزاران تن از مردم آذربایجان در اعتراض به آنچه توهین به آذری زبانها میدانستند در سطح شهرتظاهرات کرده که درجریان این ناآرامی ها صدها نفر دستگیر و تعدادی نیز کشته شدند.

امروز پانزدهم تیر ماه علی رغم اعلام قبلی دادگاه انقلاب اردبیل جلسه دادگاه عباس لسانی تشکیل نشد.یکی از اعضای خانواده لسانی با اظهار این مطلب به وبلاگ حق ضمن ابراز نگرانی شدید از سلامت لسانی گفت: عباس لسانی در انفرادی قرنطینه زندان اردبیل به اعتصاب غذای خود ادامه می دهد.او امروز در تماس کوتاه تلفنی با همسرش گفته است اعتصاب را تا عادی شدن شرایط و تغییر برخورد اداره اطلاعات و قوه قضائیه ادامه می دهد و نسبت به این بلاتکلیفی حقوقی شدیدا اعتراض دارد.این عضو خانواده لسانی همچنین از دستگیری و ادامه بازداشت عارف لسانی برادر عباس از حدود دو هفته پیش خبر داد. وی در مورد وضعیت مغازه پلمپ شده لسانی نیز گفت:با وجود مراجعات مکرر پدر زن عباس به مراجع مسئول در این مورد اداره اطلاعات با اعمال فشار از فک پلمپ مغازه جلوگیری می کند.

یک منبع دیگر از اردبیل از دستگیری پسر شریک مالی سابق عباس لسانی در سه روز گذشته خبر داد.این فرد مطلع گفت :این بازداشت توسط ماموران اداره اطلاعات انجام و علت آن حضور مشترک لسانی و فرد دستگیر شده در یک عکس عنوان شده است.

http://haqqimiz.blogfa.com/post-63.aspx

دادگاه انقلاب اردبیل زمان شروع محاکمه عباس لسانی را فردا ۱۵ تیرماه اعلام کرده است.هنوز معلوم نیست لسانی در ساعات ورود به سی و چهارمین روز اعتصاب غذای خشک چگونه و در کجا و با کدام توان جسمی در مقابل قاضی علایی دادگاه انقلاب خواهد ایستاد.بیش از ده روز است که هیچ کس از از اعضای خانواده عباس لسانی را ملاقات نکرده اند و همسر او بیش از دو هفته است که از طرف اداره اطلاعات اردبیل تهدید به بازداشت شده است.نه تنها خود لسانی حق ملاقات با خانواده و وکیل بازداشت شده اش در تهران را ندارد بلکه خانواده اش نیز از هر گونه تماس با رسانه ها و سازمان های حقوق بشری منع شده اند و رقیه لسانی همسر وی به جرم نادیده گرفتن این دستور از خانه اش آوره شده و تحت تعقیب قرار گرفته است.

لسانی امروز مجبور شده است تا صدای مدنی ترین حرکت ممکن اجتماعی را بوسیله تنها امکان در دسترس فریاد بزند.در حال حاضر هیچکدام از جریانهای مغضوب سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی در ایران هزینه ای مانند حرکت ملی آذربایجان نمی پردازند.ده اسم از شهدای قطعی تظاهرات خردادماه منتشر شده است.بر اساس گزارشات رسیده از بیمارستانها صدها زخمی بوسیله گلوله ، باتوم و دیگر سلاح های سرد و گرم مورد معالجه قرار گرفته اند.هنوز اسامی مشخص از وجود نزدیک به دویست زندانی در زندانهای شهرهای مختلف آذربایجان خبر می دهند.

ترکها و نخبگان ملی در آذربایجان حرکتی را در شهرهای ترک نشین شکل دادند که شکل آن ایده آل و آرزوی بسیاری از فعالین اجتماعی و سیاسی ایران است. اما با وجود این حوادث آذربایجان و هزینه های تحمیل شده بر آن کمترین عنوان را در اخبار و تحلیل های مربوط به دارند و لسانی چون سمبلی از این حرکت باز مانند همیشه فردا نیز در مواجهه احتمالیش با قاضی علایی سکوت رسانه های فارسی زبان را تجربه خواهد کرد.هنوز اسم او در میان سه سمبلی که برای اعتصاب غذای جهانی برای آزادی زندانیان سیاسی در ایران انتخاب شده است نیست.اما جان هیچکدام از ایشان در تهدید مرگ نیست و لسانی هر روز گامی به مرگ ناشی از اعتصاب غذا نزدیک می شود.اعتصابی را که روز ۲۳ تیر آغاز خواهد شد لسانی روز ۱۳ خرداد آغاز کرده است.او زمانی که اعتصاب را آغاز کرده بود هدف کارش را در ملاقات با یکی از اعضای خانوده اش نه آزادی خود که آزادی تمامی زندانیان دستگیر شده در آذربایجان خوانده بود.همین هم در میان اخبار گم شد.

با وجود تلاش لسانی برای برگزاری مسالمت آمیز تظاهرات مردم اردبیل و سعی او در سالهای فعالیتش برای مدنی ماندن حرکت ملی ترکها او را سی و یک مرد مسلح دستگیر کردند.اما باز کسی متوجه نشد که چرا این همه مرد مسلح در مقابل تک مردی که سلاحش قلم شعر و زبان ناطقش است.سکوت خیلی از فعالین ترک و تمام فرهنگ فارسی در مقابل این اقدام متضاد دشمنان ملت لسانی را ، باز خود عباس با اعتصاب غذای نامحدودش به چالش فراخوانده و شکسته است.مردان مرموز در هر زمان و در هر مکان مرموزند.اما او این بار نیز شفاف چون گذشته فعالیتش خود را در معرض دید همگان قرار داده است.او در گوشه سلول انفرادی زندان اردبیل وجدان ها و مدعیان حقوق بشر و اخلاق را به چالشی تاریخی کشانده است.او سر بلند و جاودانه تاریخ ملت خویش و بشر است آنچه باید اتفاق بیافتد سهم دیگران در بیرون از سلولهای جمهوری اسلامی است

عباس لسانی در معرض شهادت قرار دارد

یا آزادلیق یا اولوم...باشقا یولو یوخ آرتیق

عباس لسانی یکی از برجسته ترین فعالین هویت طلب ملت آذربایجان که از روز 13 خرداد ماه در پی حمله دهها تن از نیروهای مسلح به منزلش بازداشت شده و به زندان اردبیل منتقل شده است در معرض شهادت قرار دارد. لسانی از بدو دستگیری اعتصاب غذا کرده و از حدود 10 روز پیش نیز وارد مرحله اعتصاب خشک شده است.
در پیام عباس لسانی بصورت مخفیانه از زندان اردبیل به مناسبت کنگره قلعه بابک به بیرون درز کرده او در شرایطی که به سختی صحبت می کرده اعلام نموده است:
یا آزادلیق یا اولوم باشقا یولو یوخ آرتیق(یا آزادی یا مرگ...انتخاب دیگری موجود نیست!)
به گفته یک منبع آگاه در زندان اردبیل، لسانی در وضع نیمه بیهوشی است.او افزود سلامتی لسانی شدیدا" در خطر است
لازم به ذکر است که رئیس زندان اردبیل بدلیل وضع وخیم لسانی او را ممنوع الملاقات کرده است و خانواده لسانی را تهدید کرده اند که از هرگونه اطلاع رسانی در مورد وضع لسانی خودداری کنند

لسانلي در جلسات قبلي و به کرار خواهان اجراي مراسم قلعه بابک در روز و مکان هميشگي شده است

عباس لساني در روز شنبه 13 خرداد در پی اعتراضات گسترده در آذربایجان، با حمله ماموران اداره اطلاعات اردبيل به منزل شخصی اش به طرز بدی دستگير شده و پس از چند روز دست به اعتصاب غذا زده است. اعتصاي غذاي ايشان به تاييد رئيس زندان اردبيل رسيده است بطوريكه در تاريخ 27 خرداد زماني كه خانم رقیه لسانی همسر عباس لسانی با در دست داشتن برگه رسمي دادگاه ، قصد ملاقات او را در بيمارستان داشت، رئیس زندان از اين ملاقات ممانعت بعمل آورده و گفت:‌ او اعتصاب کرده است و حالش اصلا خوب نیست و ما نمی توانیم به شما اجازه دهیم که ملاقاتش کنید.

عباس لساني به دليل اعتصاب غذاي خشك، چندين بار از هوش رفته و مقامات زندان به ناچار به او سرم تزريق كرده اند.

مقامات قضائي و امنيتي بايد هر چه سريعتر با توجه به وضعيت وخيم عباس لساني ، امكان ملاقات با خانواده را مهيا نموده و مقدمات آزادي اش را فراهم كنند.

بنا به اخبار رسيده آقاي لسانلي در جلسات قبلي و به کرار خواهان اجراي مراسم قلعه بابک در روز و مکان هميشگي شده است.


سئوال پارلماني از كميسيون و شوراي اروپا

12 ژوئن 2006

مطرح كنندگان:

Jonas Sjostedt and Eva-Britt Svensson

موضوع: حقوق آذربايجاني ها در ايران

در اصل 19 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران چنين آمده است كه مردم ايران از هر قوم و نژاد و قبيله اي كه باشند از حقوق مساوي برخوردار بوده و رنگ و نژاد و قوم موجب برتري نخواهد بود.

اقوام مختلفي ازقبيل تركها، فارسها، كردها، عربها، بلوچها در ايران زندگي مي كنند. با وجود اينكه در قانون اساسي حقوق مساوي براي اقوام در نظر گرفته شده است اما ذكر يك مورد بي عدالتي نسبت به فعال سياسي و نويسنده آذربايجاني «عباس لساني» براي نقض اصل 19 قانون اساسي كافي است.

«لساني» بخاطر شركت در تظاهرات عليه كاريكاتور اهانت آميز روزنامه دولتي ايران به جرم تجزيه طلبي زنداني شده است.

وي قبلاً به خاطر انتشار تقويم تركي كه در آن به اصول قانون اساسي ايران اشاره شده بود زنداني شده بود.

وي بخاطر فعاليت سياسي در خطر شكنجه قرار دارد. تنها جرم وي فعاليت و دفاع از حقوق فرهنگي مردم آذربايجان ايران مي باشد و اين در حالي است كه وي در چارچوب قانون اساسي كشور فعاليت مي كند و اتهام تجزيه طلبي وي هيچگونه مدخل قانوني ندارد.

شوراي اروپا بايد ابتكار عمل به خرج داده و مسائل مربوط به حقوق آذربايجاني ها را در سازمان ملل و ديگر سازمانهاي بين المللي مطرح كند.

www.riksdagen.se


نامه حزب چپ پارلمان اروپا به سفير ايران در بلژيك

جناب آقاي علي آهني سفير ايران در بلژيك

شماره 415 خيابان de terveren بروكسل 1150

نگراني عمده ما بخاطر وضعيت سلامتي «عباس لساني» است چرا كه از زمان بازداشت تحت شكنجه قرار دارد. وي در اعتراض به اين اعمال، اقدام به اعتصاب آب و غذا نموده است. ما شديداً نگران وضعيت سلامتي وي هستيم. مصرانه از مسئولين حكومت ايران خواستار اجابت بيانه سازمان عفو بين الملل هستيم. اطلاعات حاصله از اين سازمان مبين اين مورد است كه وي بدون محاكمه و صدور حكم بازداشت شده و تحت شكنجه و آزار قرار دارد و ضمانتي براي آزادي وي وجود ندارد.

با احترام

اعضاي سوئدي پارلمان اروپا / حزب چپ متحد

www.


اتحاديه ليبرال دمكرات اروپا

14 ژوئن 2006

جناب آقاي علي آهني سفير ايران در بلژيك

شماره 415 خيابان de terveren بروكسل 1150

با سلام

براساس اطلاعات رسيده آقاي «عباس لساني» فعال برجسته و مدافع حقوق تركهاي آذربايجان ايران روز 3 ژوئن در خانه اش واقع در اردبيل بازداشت شده است. به گفته همسر وي بيش از 30 نفر از مأمورين امنيتي به خانه آنها هجوم آورده و بدون داشتن اجازه قانوني وي را بازداشت كرده اند. مأمورين امنيتي در مقابل چشمان همسر، دو پسر و تنها دختر خردسالش به وي توهين كرده و وي را كتك زده اند.

به گفته همسر لساني مأمورين گفته اند كه حق تير دارند آنها به لساني دست بند زده با خود به مكان نامعلومي برده اند مأمورين 2 دستگاه موبايل، Cd ها، كتابها و كامپيوتر وي را توقيف كرده اند از آن روز به بعد وي در مكان نامعلومي زنداني است.

ما به شدت نگران وضعيت سلامت وي هستيم چرا كه وي در جريان تظاهرات مردم اردبيل زخمي شده و نيازمند مراقبتهاي پزشكي است. نگراني ديگر ما اعتصاب آب و غذاي وي مي باشد. وي بخاطر تداوم اعتصاب در شرايط بحراني قرار گرفته است.

با توجه به شرايط فوق از شما به عنوان سفير ايران خواهشمنديم كه از دولت مطبوع خويش بخواهيد فوراً نسبت به آزادي آقاي «عباس لساني» اقدام نمايد چرا كه وي بدون محاكمه و اثبات اتهام زنداني شده است.

باز از شما مي خواهيم كه از دولت مطبوع خويش بخواهيد نسبت به روش شدن محل زنداني شدن وي اقدام نموده و شرايط لازم جهت انتخاب آزادانه وكيل، ملاقات با خانواده و مراقبتهاي پزشكي لازم را فراهم نمايد.

با احترام

Cecilia Malmstrom

عضو سوئدي پارلمان اروپا و سخنگوي كميسيون حقوق بشر گروه ALDE

www.cecilia.nu
بيانيه حزب چپ سوئد

استكهلم 15 ژوئن 2006

شكنجه آذربايجاني ها را متوقف كنيد

ايران كشور چندفرهنگي بوده و جمعيت آن از جندين گروه قومي مختلف تشكيل شده است. يكي از پرجمعيت ترين اقوام آذربايجاني ها مي باشد كه طبق آمار رسمي در حدود 24% يا 17 ميليون نفر را شامل مي شود. در حالي كه سازمان ملل متحد آمار آذربايجاني ها را 30 ميليون نفر يعني 40% جمعيت ايران اعلام كرده است. زبان رسمي ايران فارسي است زبان آذربايجاني كه شاخه اي از زبان تركي است با وجود اينكه آذربايجاني ها بزرگترين اقليت قومي ايران هستند اما آنها تحت تبعيض بيرحمانه حكومت مركزي ايران قرار دارند كه نمونه اي از اين تبعيضات را مي توان در قبال عملكرد دولت ايران با نويسنده و فعال سياسي آذربايجاني «عباس لساني» مشاهده كرد.

وي قبلاً به خاطر انتشار تقويم تركي كه در آن به اصول قانون اساسي ايران اشاره شده بود زنداني شده بود.

وي بخاطر فعاليت سياسي در خطر شكنجه قرار دارد. تنها جرم وي فعاليت و دفاع از حقوق فرهنگي مردم آذربايجان ايران مي باشد و اين در حالي است كه وي در چارچوب قانون اساسي كشور فعاليت مي كند و اتهام تجزيه طلبي وي هيچگونه مدخل قانوني ندارد.

دولت سوئد سكوت اختيار كرده است. وزير امور خارجه ما اين فرصت را دارد تا براي ارتقاي حقوق بشر در ايران مذهبي تلاش نمايد انتظار داريم تا وزير امور خارجه با طرح اين موضوع در سازمان ملل ر‍‍زيم ايران را نسبت به توقف شكنجه و احترام به حقوق آذربايجاني ها و هم چنين آزادي عباس لساني اقدام كند.

با احترام

آليس استروم

عضو كميته سياست خارجي پارلمان سوئد و معاون حزب چپ سوئد

www.vanspartiel.se
بيانيه حزب دموكرات مسيحي سوئد

استكهلم 13 ژوئن 2006

يان الياسون بايد نسبت به آزادي «عباس لساني» اقدام كند.

عباس لساني فعال برجسته آذربايحاني بخاطر تلاش براي احقاق حقوق دهها ميليون آذربايحاني دستگير و زنداني شده است وزير امور خارجه سوئد«يان الياسون» بايد به دولت ايران فشار آورد تا دولت ايران نسبت به آزادي عباس لساني و ساير زندانيان آذربايحاني اقدام نمايد وضعيت جسماني وي بسيار بحراني گزارش شده است.

همانگونه كه «هولگر گوستاوسون» سخنگوي حزب دمكرات مسيحي روز پنجشنبه بدان اشاره كرده اوايل ماه مي پس از آنكه روزنامه دولتي ايران كاريكاتور اهانت آميزي عليه آذربايجاني ها منتشر كرد كه در آن آذربايجاني ها به سوسك تشبيه شده بودند. آذربايجاني ها نسبت به اين عمل اعتراض نمودند و تظاهرات آنها با اقدامات وحشيانه حكومت ايران سركوب شد.

به گفته منابع آذربايجاني سازمان عفو بين الملل در جريان تظاهرات دهها نفر كشته و صدها نفر توسط نيروهاي امنيتي مجروح شده اند و افراد بازداشت شده مورد شكنجه قرار گرفته اند.

«عباس لساني» كه روز 3 ژوئن پس از شركت در تظاهرات مردم اردبيل در خانه اش بازداشت شده و در محل نامعلومي زنداني شده است.

بنابر گزارشات رسيده مسئولين حكومتي ايران، آمريكا را باعث ايجاد شورش و ناآمني در منطقه آذربايجان ايران معرفي كرده اند. رژيم ايران برخي فعالين آذربايجاني را به تلاش براي اتحاد دو آذربايجان متهم كرده است.

«عباس لساني» به همراه عده زيادي از آذربايجاني ها پس از شركت در تظاهرات بازداشت شده و اقدام به اعتصاب آب و غذا نموده اند. حيات وي در وضعيت بحراني و سخت قرار گرفته است. حال از آقاي يان الياسون خواستاريم تا با اعمال فشار به رژيم ايران اين رژيم را وادار به پاسخ به درخواستهاي سازمان عفو بين الملل نمايد.

1ـ مشخص شدن محل زندان «عباس لساني» و فراهم نمودن شرايط لازم براي معالجه وي و ملاقات با خانواده

2ـ صدور تضمين مبني بر عدم شكنجه و آزار وي

3ـ آزادي فوري عباس لساني و محاكمه عادلانه وي

4ـ تشكيل كميته تحقيق در مورد شكنجهعباس لساني در زمان بازداشت وي در سال 2004

Www.kristdemokratena.se
بيانيه حزب Centre به احمدي نژاد رييس جمهور ايران

استكهلم 16 ژوئن 2006

با سلام

مايلم تا مراتب نگراني خويش را نسبت به بازداشت آقاي عباس لساني اعلام نمايم

«عباس لساني» فعال برجسته حقوق تركهاي آذربايجاني ايران روز 3 ژوئن بازداشت شده است. نگراني عمده ما بخاطر شرايط جسمي و سلامتي وي مي باشد. وي بخاطر شركت در تظاهرات بازداشت شده و از زمان بازداشت اقدام به اعتصاب غذا و آب نموده است. از شما بعنوان رييس جمهور ايران مي خواهيم كه نسبت به آزادي فوري وي اقدام نموده و يا شرايط محاكمه عادلانه وي در دادگاه صالحه فراهم نماييد.

همچنين از شما مي خواهيم كه نسبت به مشخص كردن محل زنداني شدن وي اقدام نموده و شرايط آزادانه دسترسي به وكيل و ملاقات با اعضاي خانواده را فراهم نماييد. وي شديداً به مراقبتهاي پزشكي نيازمند است.

با تشكر

Agne Hansson

نماينده پارلمان سوئد و سخنگوي كميته حقوق بشر حزب Centre سوئد

www.centerpartiel.se


مقاومت باور نکردنی "عباس لسانی "غیور مرد آذربایجان

"عباس لسانی" غیور مرد آذربایجانی بیش از بیست روز است که در اعتصاب غذا و آب بسر می برد. لسانی بیش از 7 روز است که آب هم نمی نوشد. که این امر موجب بیهوش شدن حداقل برای دو بارلسانی شده است به گفته یک منبع آگاه در زندان اردبیل لسانی با اینکه به بیمارستان زندان انتقال یافته بود ولی از اعتصاب خویش دست نکشیده و در وضع نیمه بیهوشی بسیار وخیمی بسر می برد.او افزود سلامتی لسانی شدیدا" در خطر است!!

شدیدا" در خطر است!!!!

لازم به ذکر است که رئیس زندان اردبیل بدلیل وضع وخیم لسانی او را ممنوع الملاقات کرده است و خانواده لسانی را تهدید کرده اند که از هرگونه اطلاع رسانی در مورد وضع لسانی خودداری کنند.

خبر دیگر از زندان اردبیل اینکه آقایان علیرضا یوسفی و بهروز علیزاده نیز در پنجمین روز اعتصاب غذا بسر می برند که حال علیرضا یوسفی وخیم اعلام شده است.

خانواده و مردم اردبیل نگران سلامتی "عباس لسانی" هستند وبه دولت هشدار داده اند که شما در قبال سلامت لسانی و همراهانش مسئول هستید اگر "لسانی را آزاد نکنند دست به اعتراض و اعتصاب سراسری خواهند زد."

- عباس لسانی شاعر – روزنامه نگار و فعال سیاسی آذربایجانی


گله جک بیزیمدیر

( قورتولوش شهیدلرینین خاطره سینه اتحاف)

تاریخدن سیلینمز بابک قانیدیر

آزادلیق یولوندا تؤکولور بو گون

آسلانلار باغیریر من تورکم هارای

ظولمون قورقوسودور سؤکولور بو گون

تورک ائلینین هاراییله گوجویله

قورتولوش هاواسی اسیر وطنده

آپارتایدین شووونیزمین کؤکونو

میللتین یوروشو کسیر وطنده

اؤلدو واردیر دوندو یوخدور بو یولدا

گله جک بیزیمدیر بیزیمدیر ظفر

قریلان زنجیردیر ییخیلان زیندان

باتان قارانلیقدیر آچیلان سحر

اوزو قانلی باشی اوجا بابکلر

آزادلیق یازینین مژده سین وئریر

یارالی قوینوندا آنا تورپاغین

شرف بایراغیدیر نسیمله اسیر

شهیدلرین خاطره سی سیلینمز

ساوالان دوردوقجا یاشایاجاقدیر

اؤزگورلوگون یئنیلمه ین سئوگیسی

سولماییب سؤنمه ییب هپ قالاجاقدیر

اسماعیل جمیلی

اداره اطلاعات مجوز تیرباران عباس لیسانی را دارد

خانم رقیه لیسانی همسر عباس لیسانی در یک گفتگوی اختصاصی با رادیو آراز، اظهار داشت ماموران مسلح اداره اطلاعات که تعداد آنان بیش از سی تن بود با اسلحه در منزل را شکسته و در برابر چشمان وحشت زده وی و فرزندانش ، عباس لیسانی را مورد ضرب و شتم قرار داده اند در پاسخ به اعتراضات وی یکی از ماموران اداره اطلاعات گفته است آنان مجوز تیر باران عباس لیسانی را دارند و می توانند وی را مورد اصابت شش گلوله قرار دهند لازم به یاد آوری است این گفتگو در شرایط بسیار دشواری به پایان رسید چون اداره اطلاعات مرتبا به قطع ارتباط تلفنی اقدام می کرد بنا بر اخبار واصله ، عباس لیسانی زیر وحشیانه ترین شکنجه قرار دارد و حد اقل یکبار بیهوش شده است اداره اطلاعات می کوشد وی را وادارد که در تلویزیون ظاهر شده ضمن اظهار ندامت و توبه از کرده خود به ارتباط با آمریکا و انگلیس اعتراف نماید.



ABBAS LİSANİ BİR İL HƏBSƏ MƏHKÜM OLDU

Ərdəbil-in inqilab məhkəməsi bu şəhərdə yaşayan Azrbaycan milli hərəkət fəali Abbas Lisan-yə bir il qəti həbs hökmü verdi. Dəfəlercə siyasal fealiyətlərinə görə İran əmniyəti quvvləri tərəfindən tutuqlanıb ve ittilaat zindanında saxlanılan Lisani-yə verilən hökmə görə həbsin bütün müddeti İranın Məscid Süleyman şəhəri zindanında keçirilməlidir.

22 August 2005

اتهام تجزيه طلبی و يک سال حبس در تبعيد برای فعال آذربايجانی

دادگاه انقلاب اردبيل عباس لسانی فعال سياسی ساکن اين شهر را به تحمل يک سال حبس قطعی محکوم کرد. لسانی به خاطر فعاليتهای سياسی که داشته بارها به وسيله نيروهای امنيتی ايران دستگير و در زندان اطلاعات اردبيل و همچنين اهر بازداشت شده است. بنا به حکم صادره از طرف شعبه اول دادگاه انقلاب اردبيل او مدت حبس خود را بايد در زندان شهر مسجد سليمان بگذراند، شهری که هزاران کيلومتر با اردبيل فاصله دارد. لسانی به علت فعاليت های خود در چارچوب حرکت ملی آذربايجان به تجزيه طلبی متهم است.

31

مرداد۱۳۸۴، 22 آگوست ۲۰۰۵

bbas bey Leysanli azadliqa buraxildi

Azərbaycan milli hərəkətinin ugrunda calişan Abbas bəy Leysanli cənabları, JUL. Ayınin 12 də , 11 gun həbs və habələ 11 gun acliq etirazina dozərək Əhərin apartayd həbsxanasından azad olundu.

Bunu artırmalıyıq ki Abbas bəy pərşənbə günü JUN.ayının 30 da axşam üstu, Babək Qalasina yetişən zaman, təhlükəsiz qüvələr tərəfindən tutuqlanmışdır.

Abbas bəy cənablarına əvəlcə 5 milyon tümən qərar kəsmişdilər.ancaq O oz tutuqlanmasin qanun cərcuvəsindən tam uzaq gorərək buraxilişi ucun kəsilmis qararin odənilməsin sərt rəd etmişdir.

Aldigimiz son xeberler gore Abbas bəy Leysanli kəfalət qararilə azadliqa buraxilibdir.

diləyimiz bütün siyasal məhbusların buraxılmasıdır

Azerbaycan Siyasal Məhbuslarıının Mudafiə Komitesi (ASMEK)

http://asmek.blogfa.com

az_asmek@yahoo.com

عباس لسانی پس از 11 روز اعتصاب غذا از زندان اهر آزاد شد

عباس لسانی پس از تحمل یازده روز حبس و همچنین سپری کردن یازده روز اعتصاب غذا، عصر روز دو شنبه بیستم تیر ماه از زندان آپارتاید آریایی در اهر آزاد شد.

آقای لسانی با رد هر گونه وثیقه برای آزادی خود توانست وثیقه 50 میلیون ریالی قاضی دادگاه انقلاب اهر را به قرار کفالت کاهش دهد.

این فعال سرشناس آذربایجانی در نهم تیرماه به دلیل شرکت در قورولتای کبیر ملت آذربایجان در قلعه بابک توقیف شده و به بازداشت گاه کلیبر و سپس اهر منتقل شده بود.

وی در گذشته نیز چندین بار به دلیل اعتراض به سیاستهای فارس گرایانه و آرمنو فیل حاکمان تهران راهی زندان اردبیل شده بود.

به اميد آزادی تمامی زندانيان سياسی و عقيدتی جهان

کميته دفاع از زندانيان سياسي آذربايجان (آسمک)

http://asmek.blogfa.com

az_asmek@yahoo.com

PUBLIC
AI Index: MDE 13/063/2006
08 June 2006

UA 163/06

Incommunicado detention/Fear of torture/Medical concern

IRAN

Abbas Lisani (or Leysanli) (m), aged 38, activist

Abbas Lisani, a prominent activist for the rights of Iranian Azeri Turks, was arrested on 3 June and is held at an unknown location, where he is at risk of torture. He may require medical attention for injuries he suffered during a demonstration before he was arrested.

He was arrested at his home in the north-western town of Ardebil. His wife reportedly said that more than 30 plainclothes security officials shot the lock off their door and entered the house without showing any warrant, which is required by law. She said they beat Abbas Lisani in front of her and their two young sons, and insulted her when she asked them not to beat him. Saying they had orders allowing them to shoot him, they handcuffed him and took him away. They also took two mobile phones, CDs, books and a computer.

There has been unrest, sometimes violent, in the Iranian Azeri Turkish community since 12 May, when the state-owned daily newspaper Iran published a cartoon which many of them found offensive. The community (who sometimes call themselves Iranian Azerbaijanis) live mainly in the north-west of the country. In cities in the region there were demonstrations, sometimes violent, which have reportedly led to hundreds of people being arrested (see UA 151/06, MDE 13/055/2006). Some of those detained have allegedly been tortured. Publication of the newspaper was suspended on 23 May and the editor-in-chief and the cartoonist were arrested, but despite this there was a demonstration in Ardebil on 27 May. Abbas Lisani was reportedly injured during this demonstration, but managed to escape and went into hiding for about a week. He was arrested after he returned home. Before he was arrested, he told his family and friends he would go on hunger strike if detained.

Azeri sources have claimed that dozens have been killed and hundreds injured by the security forces. On 29 May a police official acknowledged that four people had been killed and 43 injured in the town of Naqada. Amnesty International recognizes that criminal damage occurred during at least some of the demonstrations, and that governments have a right and a responsibility to bring to justice those responsible for recognizably criminal offences. However, the Iranian authorities are also obliged to act in accordance with international human rights law and human rights standards, including those relating to the policing of demonstrations, the prohibition of torture and fair trial standards.

Abbas Lisani has been arrested several times since 1997 in connection with his political activity. He has been subjected to psychological and physical torture in custody, and harassed when he is at liberty. He told Amnesty International in May that the most severe torture he experienced was in June 2004, when he took part in a sit-in protest by Azeri Turks at the Sarcheshme Mosque in Ardebil. After the security forces took control of the mosque, they beat him severely and suffocated him until he passed out. He spent a month in custody, 20 days of which were in solitary confinement. He had severe injuries, including broken ribs and a broken nose, for which he was denied medical treatment. He went on hunger strike twice to demand medical care, but without success. After two days in custody he was taken before Branch 7 of the Revolutionary Court in Ardebil, where the judge refused to order medical treatment for him and told him that the Intelligence service "should have done worse". On release he was fined 800,000 Rials (approx US$87,000) and given a suspended sentence of 15 lashes. He is still suffering health problems caused by the torture.

BACKGROUND INFORMATION

Iranian Azeri Turks, at around 25-30% of the population, are the largest minority in Iran and live mainly in the north-west. Mainly Shi'a Muslims, like the majority of the population, they are not subject to the same kinds of discrimination as minorities of other religions, and are well-integrated into the economy, but in recent years there has been a growing demand for greater cultural and linguistic rights, such as the right to be taught in Turkish. A small minority advocate the secession of Iranian Azerbaijani provinces and union with the Republic of Azerbaijan. Activists who promote Azeri Turkish cultural identity are viewed with suspicion by the Iranian authorities, who often charge them with vaguely worded offences such as "promoting pan-Turkism".

The Iranian authorities have accused outside forces, particularly the USA, of stirring up the unrest in Iranian Azeri provinces. The USA has denied this.

RECOMMENDED ACTION: Please send appeals to arrive as quickly as possible, in Persian, Arabic, English, French or your own language:
- expressing concern for the safety of Abbas Lisani, who was reportedly detained in Ardebil on 3 June and is held in an unknown location;
- asking the authorities to ensure that he is not tortured or ill-treated;
- urging the authorities to release him immediately, unless he is to be charged with a recognizably criminal offence;
- asking the authorities to reveal where he is detained, and to allow him unrestricted access to his family, lawyers of his own choosing, an interpreter and any medical treatment he may require;
- urging the authorities to conduct a prompt and impartial investigation into his allegation that he was tortured in custody in 2004, and for anyone found responsible to be brought to justice.

APPEALS TO:

Leader of the Islamic Republic
His Excellency Ayatollah Sayed 'Ali Khamenei
The Office of the Supreme Leader, Shoahada Street,
Qom, Islamic Republic of Iran
Fax: + 98 251 774 2228 (mark "FAO the Office of His Excellency, Ayatollah al Udhma Khamenei")
Email: info@leader.ir / istiftaa@wilayah.org
Salutation: Your Excellency

Minister of Intelligence
Gholam Hossein Mohseni Ejeie
Ministry of Information, Second Negarestan Street, Pasdaran Avenue
Tehran, Islamic Republic of Iran
Email: iranprobe@iranprobe.com
Salutation: Your Excellency

COPIES TO:

Head of the Judiciary
His Excellency Ayatollah Mahmoud Hashemi Shahroudi
Ministry of Justice, Park-e Shahr, Tehran, Islamic Republic of Iran
Email: Please send emails via the feedback form on the Persian site of the website
http://www.iranjudiciary.org/contactus-feedback-fa.html
The text of the feedback form translates as:
1st line: name, 2nd line: email address, 3rd line: subject heading;
then enter your email into the text box
Salutation: Your Excellency

and to diplomatic representatives of Iran accredited to your country.

IRANS AMBASSAD
BOX 6031
181 06 LIDINGÖ
FAX 08-636 3613




My Photo

Name:Abbas Lisani

0 Comments:

Post a Comment

<< Home